Statsministeriets samling af L. A. Ring værker
Direktør og kunstsamler O. P. Christensen efterlod ved sin død i 1956 en testamentarisk gave til Statsministeriet:
En samling på 31 værker af den danske kunstner Laurits Andersen Ring (1854-1933).
Statsministeriet har fået digitaliseret Ring-samlingen i høj kvalitet og stiller billederne frit til rådighed, så ikke blot den til enhver tid siddende statsminister, men alle kan have glæde af værkerne – helt i direktør Christensens ånd.
I gavebrevet, som Christensen skrev i 1954 og stilede til daværende statsminister Hans Hedtoft, motiverer han sin donation:
”Som et udtryk for den taknemmelighed, jeg nærer overfor mit fædreland og i erkendelse af alt, hvad det har betydet for mig at være dansk, har jeg nu besluttet, at disse malerier efter min død skal tilfalde statsministeriet , således at malerierne kan tjene Dem og kommende danske statsministre til inspiration i statsministerens høje gerning og udadtil virke som et vidnesbyrd om dansk kunsts høje stade og dens samhørighed med vort folk.”
Rings billedverden – fattige husmænd
L. A. Rings billedverden har sit absolutte tyngdepunkt i livet på landet blandt jævne folk i årtierne rundt om 1900.
Rings billeder skildrer en ofte hård og nøjsom tilværelse for fattige bønder og husmandsfolk. Eftersom kunstneren selv kom fra en fattig baggrund, føles maleriernes upyntede realisme og solidaritet med de afbildede motiver ægte. Ring voksede op i et husmandsbrug – en lille gård med så lidt tilhørende land, at en familie ikke kunne leve af det – i landsbyen Ring på Sydsjælland.
Som et tegn på sin stærke tilknytning til ophavet tog den unge kunstner stednavnet Ring som sit efternavn, da han første gang sendte malerier ind til den censurerede Forårsudstilling på Charlottenborg i 1880.
Et Danmark under forvandling
Ring havde ofte noget politisk på hjerte, når han med sympati og indignation skildrede landalmuens hårde slid, nedbrudte fysik og trange boliger. Hans ærinde var ikke først og fremmest at male smukke billeder, men i Det Moderne Gennembruds ånd at ”sætte problemer under debat”.
Rings malerier blev til i en brydningstid, og i dem kan vi se det traditionelle danske landbrugsland og de gamle landsbyer langsomt omformes af den moderne tidsalder, med telefontråde og jernbaneoverskæringer der begynder at trække deres spor. Samtidig er der en stilfærdig poesi på færde i skildringen af de udramatiske danske landskaber og typiske vejrlig, fra det uigennemtrængelige gråvejr til de vandagtigt klare himle, der begge er så velkendte her til lands.
Under den tilsyneladende så prosaiske overflade i Rings billeder gemmer sig lag af mere symbolsk karakter. De er ikke så tilforladeligt realistiske, som de umiddelbart tager sig ud, men er komponerede med stor omhu. Ring redigerede, forskød og sorterede i motiverne for at hæve dem op til mere alment eksistentielle udsagn, end en blot og bar registrering af virkeligheden ville tilbyde.
O.P. Christensen kom selv af små kår
Det er dog den virkelighedsnære indlevelse i landbefolkningens livsvilkår og omgivelser, som O. P. Christensen fremhævede, da han testamenterede Ring-samlingen til den danske stat. Som han skriver i gavebrevet af 1954;
”Efter min formening har denne maler på særlig måde formået at give udtryk for dansk folkekarakter og natur.”
O. P. Christensen kom selv af små kår. Han voksede op på Holstebroegnen, hvor han allerede fra seksårs-alderen måtte ud at tjene som vogterdreng. I en alder af 13 år kom han i lære som smed, og senere, efter at være flyttet til København, opbyggede han sin egen produktionsvirksomhed. Den gjorde ham til en velhavende mand, men han glemte aldrig sine rødder. Christensens interesse for Rings billedverden har således en personlig klangbund.
De 31 værker er beskrevet enkeltvis af Kai Flor i et lille trykt katalog, som blev udgivet i 1957 i forbindelse med, at samlingen blev udstillet på Statens Museum for Kunst.
Læs mere om L.A. Ring her:
https://da.wikipedia.org/wiki/L.A._Ring
https://www.kulturarv.dk/kid/VisKunstner.do?kunstnerId=932
***
Public Domain
Ophavsretten på værkerne i Statsministeriets L.A. Ring-samling er udløbet pga. alder, og de befinder sig i det offentlige domæne (Public Domain). Det er tilladt frit at downloade og bruge billederne af dem til alle formål, uden at spørge Statsministeriet eller andre om tilladelse.
Det er tilladt at
· Dele billederne – dvs. kopiere, distribuere og transmittere dem
· Remixe billederne – dvs. modificere og genbruge dem i nye sammenhænge
· Benytte billederne til alle formål – f.eks. undervisning, forskning, foredrag, publikationer, filmproduktioner m.m., også i kommercielle sammenhænge
Billederne bærer Creative Commons’ Public Domain-dedikation, for at gøre det tydeligt at de ikke længere er omfattede af ophavsret. De tilhører offentligheden.
***
![]() |
|
Et frieri. Landsbyen Ring. 1886
![]() |
|
Far kommer. 1896
![]() |
|
I høst. 1886 Blyantstegning til Illustreret Katalog over Kunst-udstillingen ved Charlottenborg
![]() |
|
I høst. Tehusene. 1885
![]() |
|
I høst. 1885. Lille gentagelse.
![]() |
|
Politisk diskussion. Abenæs ved Gaunø. 1885
![]() |
|
En mand, som graver kartofler. Frederiksværk. 1901
![]() |
|
En kone siddende ved et vindue med sit sytøj . 1905
![]() |
|
Husmandsfolk, aftenskumring. Baldersbrønde. 1905
![]() |
|
Sommer. Fru Johanne Wilde plukker markblomster. Aalsgaarde. 1890
![]() |
|
Maleren i landsbyen. Karrebæksminde. 1897
![]() |
|
Enø strandbred i gråvejr. 1922
![]() |
|
Stenet strandkant på Enø. 1914
![]() |
|
Møllen og broen ved Karrebæksminde. 1898
![]() |
|
Store sten på strandbredden. Enø. 1913
![]() |
|
Broen ved Karrebæksminde. 1912
![]() |
|
Kunstnerens hustru og 2 børn i interiør. Baldersbrønde. 1912
![]() |
|
Lille interiør med brændende lys. 1898
![]() |
|
Den gamle mand. Baldersbrønde. 1904
![]() |
|
Jægeren i mosen. Hedehusene og Baldersbrønde. 1909
![]() |
|
Sædemanden. Baldersbrønde. 1910
![]() |
|
Vej ved kunstnerens hus i Baldersbrønde ved vintertid. 1908
![]() |
|
Kunstnerens sommerbolig, en hvidmalet vogn, ved Greve strand. 1911
![]() |
|
Interiør med avislæsende bondemand. Greve strand. 1911
![]() |
|
Landposten kommer med brev til gamle Ane. Baldersbrønde. 1912
![]() |
|
I gadedøren. Baldersbrønde. 1913
![]() |
|
Når toget ventes. Baldersbrønde. 1914
![]() |
|
Vej langs stranden, stille sommerdag. Enø. 1913
![]() |
|
Udsigt over Sankt Jørgens bjerg og Roskilde fjord. 1921
![]() |
|
Udsigt over fjorden med nøgent træ. Sankt Jørgensbjerg. 1930
![]() |
|
Udsigt over Roskilde fra Sankt Jørgensbjerg. 1916
![]() |
|